IzakTV

Strona główna » David “LD” Gorman, Beyond The Summit: Jeśli będziesz chciał wcisnąć społeczności swój produkt bez odpowiedniego researchu, to porażka będzie nieunikniona

David “LD” Gorman, Beyond The Summit: Jeśli będziesz chciał wcisnąć społeczności swój produkt bez odpowiedniego researchu, to porażka będzie nieunikniona

Autor: Bartek Lorenc

Beyond The Summit, słynące z rozgrywek DOTA2, zadebiutowało na arenie CS:GO nieco ponad rok temu, gdy działacze postanowili zorganizować dość nietypowy na naszej scenie turniej – cs_summit. Po drugiej, bardzo udanej, edycji udało nam się porozmawiać z Davidem “LD” Gormanem – kierownikiem całego zamieszania, który sprawuje pieczę nad wszystkimi działaniami amerykańskiej firmy.

Czym się zajmujesz pomiędzy turniejami? Pracujesz nad jakimiś innymi projektami?

David “LD” Gorman, Beyond The Summit: Zarządzam Beyond The Summit. Oznacza to, że pracuję dosłownie nad wszystkim. Zatrudniam nowych pracowników, szkolę sztab, szukam sponsorów, planuję nowe eventy, dbam o kontakt ze społecznością, konfiguruję sprzęt potrzebny do produkcji. Generalnie robię wszystkiego po trochu.

Kto wyszedł z ideą stworzenia cs_summit? Była to decyzja podjęta bez większego zastanowienia czy mieliście jednak jakieś obawy przed zorganizowaniem waszego pierwszego turnieju w CS:GO?

cs_summit to był całkowicie mój pomysł! Oczywiście, nie musiałem się specjalnie zastanawiać nad tym ruchem. Jeśli chcemy zorganizować Summit, to istnieją tylko dwa kluczowe czynniki, na które zwracamy uwagę: musi być to gra, którą dobrze się ogląda, a zapraszani przez nas gracze i inne osobistości muszą być zabawni. CS:GO jest szczodrze obdarowane w obydwa kryteria, dlatego była to łatwa decyzja. Większy problem stanowiło znalezienie pasującej daty i przekonanie drużyn do udziału w turnieju, lecz ostatecznie udało nam się dopiąć swego.

Beyond The Summit słynie ze swoich turniejów na scenie DOTA2. Czy zbierane tam doświadczenie pomogło wam w organizacji rozgrywek CS:GO?

Oczywiście. cs_summit nie powstałoby, gdyby nie nasze doświadczenie z turniejów DOTY. Nie mielibyśmy wystarczającej siły przebicie jako marka, żeby przyciągnąć uwagę drużyn oraz komentatorów czy analityków. No i oczywiście nie posiadalibyśmy odpowiedniej wiedzy technicznej, dzięki której możemy przygotować świetny produkt dla społeczności CS:GO. Fani DOTY mogą śmiało powiedzieć, że nasze pierwsze zawody miały kilka świetnych momentów, ale nie obyło się bez wielu problemów. BTS [przyp. red. – Beyond The Summit] ma ogromny udział w społeczności DOTY, dlatego myślę, że fani byli bardziej skłonni, aby dawać nam kolejne szanse, ale nie jestem pewien czy społeczność CS:GO byłaby w stanie nam wybaczyć w takiej sytuacji.

Na co zwracacie największą uwagę chcąc stworzyć udany event?

Twoim głównym priorytetem musi być stworzenie eventu, który wykorzysta twoje mocne strony. BTS ma świetne relacje z graczami i talentem. Wiemy, jak rozbawić naszych fanów i świetnie sobie radzimy przy organizowaniu tak luźnych turniejów. Sprawa wygląda całkowicie inaczej, jeśli chodzi o stadionowe rozgrywki, w czym nie mamy żadnego doświadczenia. Jesteśmy pionierami w dziedzinie jakości produkcji i udało nam się stworzyć wiele świetnych rzeczy dla DOTY w przeszłości, dlatego skupiamy się na tym, co potrafimy robić. To skłoniło nas do zorganizowania tak niecodziennych zawodów.

Drugim priorytetem powinno być zrozumienie społeczności. Musisz poznać, czego chce, potrzebuje i pragnie. Co inni organizatorzy robią dobrze? W jakich miejscach popełniają błędy? W jaki sposób jesteś w stanie wypełnić pustkę? Jeśli będziesz chciał wcisnąć społeczności swój produkt bez odpowiedniego researchu, to porażka będzie nieunikniona.

Jakie były główne napotkane przez was problemy przy organizowaniu wysokiej jakości turnieju w domu?

Szczerze, to największy kłopot sprawiały nam rzeczy natury logistycznej. Dom The Summit jest naprawdę sporym budynkiem, a i tak sprawia wrażenie bardzo małego. Gdy się do niego wprowadziliśmy, napotkaliśmy wiele praktycznych, nieprzewidzianych przeszkód. Na pierwszych rozgrywkach Summit w DOTA nie zdawaliśmy sobie sprawy, jak wiele śmieci jest w stanie naprodukować ponad 80 osób. Pod koniec turnieju garaż dosłownie śmierdział jak kanalizacja, bo był przepełniony workami na śmieci.

W trakcie lata w Los Angeles robi się naprawdę gorąco i mały pokój z 5-10+ komputerami, monitorami oraz graczami może być trochę duszny, nawet jeśli klimatyzacja działa na maksimum możliwości. Musieliśmy coś wymyślić i zdecydowaliśmy się na instalację dodatkowych jednostek klimatyzacyjnych w oknach. Oczywiście jest to dodatkowe obciążenie dla instalacji elektrycznej i niestety w najgorszych momentach powodowało to awarie sieci.

Jesteśmy teraz sprawnie działającą maszyną, ale sporo wody musiało upłynąć, zanim dotarliśmy tu, gdzie jesteśmy.

Fot. Beyond The Summit

Zauważyłem kilka podobieństw pomiędzy cs_summit a Homestory Cup organizowanym przez TaKeTV. Czy była to dla was pewnego rodzaju inspiracja?

Jasne, że tak. Homestory Cup jest dla nas ogromną inspiracją. Kochamy to, co robią w SC2 i Hearthstonie. Jest nam niezmiernie miło, że możemy być z nimi porównywani. Uważamy jednak, że udało nam się stworzyć widoczną różnicę pomiędzy nami a nimi poprzez unikalne materiały, które produkujemy podczas Summitów, ale całkowicie rozumiemy te porównania.

Jesteś zadowolony z tego, jak poszło wam podczas cs_summit 2? Osobiście uważam, że to był najbardziej rozrywkowy turniej, jaki kiedykolwiek oglądałem.

Byłem bardzo szczęśliwy. W trakcie pierwszego cs_summit zmierzyliśmy się z wieloma nieprzewidzianymi problemami z match medic, padającymi serwerami i tak dalej. Nasz sztab techniczny odrobił zadanie domowe i wykonał świetną robotę przeprowadzając, z punktu technicznego, nieskazitelny turniej.

Jak zawsze, nasza ekipa odpowiedzialna za reklamy przygotowała niesamowite treści i wyglądało na to, że przypadły one do gustu społeczności CS:GO. Teraz skupiamy się już na cs_summit 3.

Ile czasu zajmuje przygotowanie takiego turnieju?

Ciężko jest podać dokładny czas. W naszej firmie pracuje około 20 osób i powiedziałbym, że większość ekipy spędza przynajmniej 2-4 tygodnie, zanim Summit będzie gotowy.

Czy macie w planach zorganizowanie rozgrywek, podczas których fani będą mogli w końcu przyjść i kibicować swoim ulubionym drużynom?

Tak, stale planujemy wystartować z takim eventem w 2018 roku. Może to nie będzie od razu turniej CS:GO, ale marzę o tym, aby w przyszłości wcielić w życie takie rozgrywki CS’a.

Czy myśleliście o użyciu crowdfundingu do zwiększenia puli nagród w waszych rozgrywkach?

Wciąż nad tym myślimy, odkąd pomysł wypalił podczas Smash Summit. Jednakże uważam, że w przypadku CS:GO byłby to spory problem. Ciężej jest skłonić drużyny do zachęcenia swoich fanów do głosowania, aby zespół mógł się pojawić na danym evencie. Inaczej to wygląda w przypadku pojedynczych graczy tak, jak na scenie Smash. Nie zapominajmy, że cs_summit jest dużo mniejszym turniejem w ekosystemie CS:GO niż Smash Summit w ekosystemie Smash. Prawdę mówiąc, to nie jestem w stanie sobie wyobrazić drużyn, które prowadziłyby swego rodzaju kampanię, aby fani na nich głosowali.

Ogólnie jest to świetny pomysł, ale najpierw musielibyśmy znaleźć dobry sposób na zachęcenie fanów do dokładania się do puli, inaczej niż poprzez zwykłe gadżety. To wyzwanie, które jeszcze nie zostało przez nas rozwiązane, ale jesteśmy otwarci na wszelkie pomysły, jeśli ktokolwiek chciałby się nimi z nami podzielić!

Podczas obu cs_summit mogliśmy zobaczyć w akcji najlepsze drużyny na świecie, jak SK Gaming, Team Liquid czy Ninjas in Pyjamas, lecz nie zabrakło także mniej popularnych zespołów, np. Vega Squadron i GODSENT. Jak wygląda proces zapraszania drużyn? Jakie wymagania muszą spełniać, aby znaleźć się w gronie potencjalnych uczestników?

Nie mamy konkretnych wymagań, które byłyby wykorzystywane przy zapraszaniu zespołów. Z reguły zwracamy uwagę drużyny, które (a) grają bardzo dobrze i/lub (b) potrafią rozbawić. Niektóre zespoły (na przykład SK) spełniają obydwa kryteria, a inne tylko jedno. Mamy dwa cele: ściągnąć jak najwięcej lubianych osobistości oraz stworzyć jak najlepszą rywalizację.

Pojawiło się trochę krytyki, gdy Beyond The Summit ogłosiło, że OpTic zostanie zastąpione przez Torqued. Dlaczego zdecydowaliście się na Torqued, gdy poza turniejem znajdowała się m.in. drużyna Renegades?

Zaprosiliśmy Torqued tuż przed rozpoczęciem turnieju, gdy okazało się, że OpTic nie będzie w stanie uzupełnić swojego składu na czas. Wybraliśmy Torqued, ponieważ uważaliśmy, że mieli świetną mieszankę popularnych graczy oraz interesujące historie.

Jest wiele okazji dla drużyn, aby udowodniły swoją wartość w społeczności CS:GO. My jesteśmy skupieni na zapewnieniu, że nasze rozgrywki są interesujące dla fanów. Czasami oznacza to, że zaproszenie otrzyma drużyna, która może być „słabsza” na papierze, ale będzie w stanie wiele dodać pod kątem jakości rozrywki.

Wierzyliśmy też, że Torqued jest zdolne do zaskoczenia kilku rywali i byłem bardzo zadowolony, gdy zamknęli usta hejterom, wygrywając z Vegą i prawie zabierając jedną mapę w meczu z Team Liquid.

Co sądzą sponsorzy o wyluzowanym stylu cs_summit? Czy spotkaliście się z firmami, którym nie odpowiadała wasza wizja turnieju?

Sponsorzy, którzy przyczynili się do zorganizowania tego turnieju, pokochali go. Nasi fani angażują się dużo bardziej niż widzowie turniejów od ESL/DH/SLTV/PGL itd. Prawdopodobnie dlatego, że nasz produkt jest unikalny i w pełni prawdziwy.

Tak czy inaczej, zachęcenie marki, która wcześniej nie miała styczności z esportem, do wspierania takiego turnieju potrafi być sporym wyzwaniem. Jeśli nie znają się na esporcie, to zrozumienie naszego eventu jest dużo cięższe niż w przypadku hałaśliwych tłumów, blasku świateł i krzyczących komentatorów.

Jakie cele postawiliście sobie po pierwszym cs_summit? Czy udało wam się je osiągnąć tym razem?

Naszym celem było zorganizowanie kolejnej edycji i przeprowadzenie jej w bezproblemowy sposób. Według mnie zdecydowanie udało nam się to osiągnąć, ponieważ nie napotkaliśmy pauz technicznych, problemów z serwerami itd. Eefren (główny administrator serwerów) i Blaze (główny administrator turnieju) zasługują na ogromne brawa za to, czego dokonali.

Jakie macie cele i zadania związane z cs_summit 3?

Chcę zobaczyć tam kilka innych wielkich drużyn. Chciałbym, aby PaszaBiceps i GuardiaN usiedli na naszej kanapie. To całkowicie zrozumiałe, że ci goście jeszcze się u nas nie pojawili, ale dołożę wszelkich starań, aby sprowadzić kilku nowych ulubieńców widzów na następny turniej!

Czy cs_summit 2 pobił rekord oglądalności ustanowiony przez poprzednią edycję?

Tak! Na cs_summit szczytową ilość widzów osiągnęliśmy w meczu NiP kontra C9 i było to około 116 tysięcy. Teraz udało nam się przyciągnąć średnio 130 tysięcy widzów podczas finału pomiędzy Team Liquid i Cloud9.