Respawn.pl

E-sportowcy bezpieczni w Finlandii

Autor: Krzysztof Maurek

Fińskie wojsko planuje wprowadzenie statusu specjalnych sportowców dla zawodników e-sportowych odbywających służbę wojskową. Ma im to pomóc na m.in. lepsze przygotowanie się do zawodów. Sprawi to, że e-sportowcy odbywający obowiązkową służbę wojskową nie będą musieli się już nią martwić.

Obowiązkowa służba wojskowa

W Finlandii wszyscy dorośli mężczyźni do 30 roku życia muszą wypełnić obowiązkową służbę wojskową lub cywilną. Z tego powodu wojsko tego kraju prowadzi Szkołę Sportową, która umożliwia utalentowanym sportowcom kontynuowanie treningów podczas szkolenia wojskowego. Treningi są prowadzone codziennie we współpracy z Akademią Sportową Metropolitan Area w Helsinkach i Akademią Sportu Vuokatti-Ruka. Sportowcom przysługuje więcej dni wolnych, aby mogli swobodnie wziąć udział w zawodach i obozach sportowych. Okres obowiązkowej służby wojskowej wynosi od 165 dni do 347.

Jak powiedział, dyrektor prasowy Fińskiej Federacji E-Sportu, Joonas Kapiainen: “Po ukończeniu służby wojskowej w Szkole Sportowej, e-sportowcy będą mieli dość czasu, aby ćwiczyć i rywalizować”. Federacja ma pomóc wojsku w ocenie potencjalnych kandydatów, którzy chcą osiągnąć status specjalnego sportowca.

Profesjonalna drużyna w wojsku

To nie pierwszy przypadek na świecie kiedy wojsko interesuje się e-sportem. W 2007 roku, w Korei Południowej, powstała pierwsza wojskowa drużyna pro-gamingowa o nazwie Air Force ACE. Składała się ona z mężczyzn, którzy aktualnie odbywali służbę wojskową. Mimo, że drużyna nie osiągnęła żadnych ogromnych sukcesów to istnieje ona w koreańskiej armii do dzisiaj.

E-sport coraz bardziej popularny

Przykłady te pokazują, że e-sport staje się coraz bardziej popularny. Coraz częściej drużyny sportowe inwestują w dywizje gamingowe. Przykładowo w zeszłym roku fińska liga hokejowa HIFK założyła drużynę e-sportową “Helsinki Red“, by rywalizować w grze Overwatch. Wszystko to świadczy o tym, że e-sport obecnie rozwija się coraz prężniej i zyskuje coraz to nowych fanów. Jak przewiduje firma Newzoo globalne przychody z e-sportu przekroczą miliard dolarów przed 2020 rokiem.