Respawn.pl

Fortnite – Trochę o przyszłości gry i nadchodzących trybach!

Autor: Marcin Skrętkowicz
Fortnite

Producenci Fortnite podzielili się informacjami na temat wielu kwestii m.in. wydajności gry, komfortu gry, okresowymi przedmiotami i trybami oraz wiele więcej…

Wydajność

Wydajność jest ważnym aspektem gry i programiści przykładają do niej ogromną uwagę, a także przez cały czas pracują nad jej poprawieniem. Oto kilka przedstawionych sposobów na jej poprawę:

Tropienie przestojów gry w środowisku naturalnym
W wersji 4.1 wprowadzona została poprawka w celu usunięcia poważnych przestojów gry, lecz nadal deweloperzy otrzymują zgłoszenia o przestojach w ramach zbieranych danych. Dodane zostały nowe funkcje logowania i diagnostyki, aby móc określić jakie problemy powodują zacinanie się gry.

Wiele przestojów spowodowanych jest zatrzymaniem gry w momencie, gdy nagle zaczyna ona wczytywać dane w trakcie meczu, zamiast robić to płynnie w tle. Gra będzie teraz mogła bezpośrednio zgłaszać takie problemy zespołowi Fortnite. Dodano również nowy system, który poprawi wydajność wczytywania zawartości przed rozpoczęciem gry, dzięki czemu nowo powstałe przestoje nie będą się przekładać do kolejnych wersji gry.

Optymalizacja czasów wczytywania
Trwają prace nad poprawieniem wydajności plików. Głównie żeby przedmioty kosmetyczne były wczytywane na czas, a także nad ogólnym skróceniem czasów wczytywania. Optymalizacja kolejki zasobów w aktualizacjach zmniejszyło czas wczytywania gry na konsolach o około 15-30 sekund w wersji 3.5. W każdej większej aktualizacji optymalizacji poddawane są kolejki zasobów, aby zapobiec wydłużeniu wczytywania gry.

Wydajność serwerów
Zwiększono częstotliwość otrzymywania aktualizacji serwera z 20 do 30 Hz w standardowych trybach gry. Oznacza to, że serwer aktualizuje grę o 50% częściej niż wcześniej, co przekłada się na usprawnienie reakcji gry. Kolejnym celem programistów jest zapewnienie stałych 30 Hz przez całą grę w trybach dla dużych oddziałów w rodzaju ustawki 50 na 50 graczy.

Aktualizacje pozycji przez serwer
Na potrzeby trybów dla dużej liczby graczy dokonano optymalizacji, która ma dostosować aktualizacje graczy do ich działań w grze. Na przykład gracze stojący w miejscu nie muszą powodować aktualizacji u wszystkich dookoła tak często, jak gracze biegający i strzelający. Podobnie bardzo oddaleni gracze nie wymagają częstych aktualizacji, szczególnie jeżeli są niewidoczni. Tego rodzaju optymalizacja pozwala naszym serwerom na obsługę większej liczby graczy.

Aktualizacja funkcji sieciowych klienta
Aktualnie gra ogranicza częstotliwość wysyłania danych o ruchu gracza do 20 Hz mniej więcej przez pierwszą połowę gry. Dzieje się tak w celu zmniejszenia obciążenia systemu fizyki serwera, co pozwala zachować płynność gry. W miarę jak liczba graczy pozostałych w grze zmniejsza się do 24,  częstotliwość aktualizacji zwiększa się do 33 Hz. Z czasem programiści poprawią wydajność obliczania fizyki gry przez serwery i będą mogli usunąć to ograniczenie w którejś z przyszłych aktualizacji.

Komfort gry

Powiadomienia o postępach w wyzwaniu
W wersji 4.3 wprowadzone zostaną komunikaty podczas gry, informujące o postępach w wyzwaniu. Pomogą one śledzić dokonania i zaplanować strategię na resztę gry, albo nawet na następną rozgrywkę.

Znaczniki w świecie gry
Zaznaczenie miejsca na mapie jest doskonałym sposobem komunikacji z oddziałem, lecz często znacznik na kompasie nie wystarcza, by wskazać drogę do celu. Badana jest możliwość wprowadzenia znacznika widocznego w świecie gry, co ułatwi poruszanie się po wyspie.

Ekran Królewskiego Zwycięstwa
Osiągnięcie Królewskiego Zwycięstwa powinno zapadać w pamięć, a ekran zwycięstwa odzwierciedlać wagę okazji. W związku z tym deweloperzy odświeżą to wydarzenie i sprawią, by dawało ono więcej satysfakcji.

Minimapa wysokiej rozdzielczości
Niedawno wprowadzona została możliwość zbliżenia mapy, lecz jej rozdzielczość nadal pozostawia wiele do życzenia. Celem jest odzwierciedlenie świata gry z jak największą szczegółowością, aby ułatwić graczom zorientowanie się, gdzie dokładnie lądują.

Lepsze odgłosy kroków i dźwięk pionowy
W wersji 4.2 poprawiono odgłosy kroków i nieco zróżnicowano odgłosy dochodzące z góry i z dołu. Zespół programistyczny zdaje sobie sprawę, że nadal ciężko jest określić pozycję wroga w gęsto zabudowanym terenie (np. w Wykrzywionych Wieżach) i zamierzają wprowadzać w tej kwestii kolejne usprawnienia.

Usprawnienia interfejsu obserwatorów
W interfejsie obserwatorów nadal brakuje wielu informacji widocznych w interfejsie gracza. Przykładowe elementy, jakie zostaną dodane:

  • Posiadane przedmioty;
  • Amunicja;
  • Celownik;
  • Edycja budynków;
  • Kompas i znaczniki.

Przedmioty kosmetyczne
Wszystkie ubiory i przedmioty kosmetyczne mają swoją wartość. Deweloperzy chcą nam dać możliwość zdobywania z czasem kolejnych elementów dzięki kolekcjonowaniu ich. Niestety funkcja ta jest obecnie w fazie testów i programiści dopiero opracowują działanie tej funkcji, więc nie spodziewajcie się jej w pierwszej kolejności.

Fortnite aktualizacja.3.3

Tryby i przedmioty okresowe

Warto wspomnieć, że producenci Fortnite wykorzystują tryby okresowe do testów nowych modyfikacji istniejących aspektów gry (są to np. legendarne łupy w trybie „Na bogato” lub szybsze gry w „Błyskawicy”). Traktują je jako poligon, który pozwala badać zmiany w głównym trybie gry (np. w zakresie materiałów budowlanych) i sprawdzać rzeczy, których nie mogliby wprowadzić w standardowych grach.

Deweloperzy są świadomi sukcesu, jaki odniosły ustawki 50 na 50 graczy i aktualnie badają możliwość wprowadzenia na stałe trybu dla większych oddziałów, specjalnie dla miłośników tego rodzaju bitew.

Solo-starcie siłaczy
W ramach Solo-starcia siłaczy producenci postawili pierwsze kroki w trybie, który ma się przerodzić w odmianę gry opartą na współzawodnictwie. Chcą stworzyć osobne miejsce dla miłośników rywalizacji o nagrody, a zarazem sprawdzić, jak może wyglądać tryb rywalizacji w Fortnite.

Plecak odrzutowy
W tym tygodniu dodany został do gry plecak odrzutowy jako przedmiot dostępny czasowo. Celem jest wprowadzanie przedmiotów zmieniających rozgrywkę w wyraźny i unikalny sposób. Oczywiście producenci będą uważnie śledzić nasze uwagi i zbierane przez siebie dane.

Tryb okresowy: Plac zabaw 1.0
Tryb okresowy Plac zabaw przeniesie nas na mapę Battle Royale o nieco zmienionych ustawieniach.

Dostaniemy więcej czasu na podróże po mapie, a także szybszy przyrost zasobów. Pojawią się wszystkie skrzynie skarbów i pojemniki z amunicją. Dodatkowo włączona została możliwość ostrzału sojuszników, więc można nawiązać potyczkę z przyjaciółmi (do 4 znajomych w jednej grze), ale bez obaw – odrodzicie się zaraz po śmierci. Można to uznać za początki trybu swobodnej twórczości w Fortnite.
Uwaga: Wyniki osiągane w tym trybie nie są wliczane do statystyk i wyzwań.

Kontroler

Przez cały czas szukany jest sposób na to, by świetnie się walczyło, budowało i poruszało po Fortnite przy pomocy kontrolera. Postawione zostały już w tej kwestii pierwsze kroki przy okazji schematu „Budowniczy Pro”.

Usprawnienia schematu „Budowniczy Pro”
Jak wszyscy wiemy schemat „Budowniczy Pro” działa niekonsekwentnie. Czasami jeśli gracz przełączy się na element budowli, naciśnięcie przycisku nie spowoduje postawienia go. Podobnie jest z turbo-budowaniem – czasem trzeba puścić przycisk i wcisnąć go ponownie, na czym cierpi jakość sterowania. Te problemy zostały już naprawione i komfort używania „Budowniczego Pro” powinien się poprawić.

Usprawnienia turbo-budowania
W wersji 4.3 usunięto szereg zgłoszonych problemów z funkcją turbo-budowania, np. anulowanie budowania przy przełączaniu pułapek lub naciśnięciu konkretnych kombinacji przycisków.

Dodatkowo samo turbo-budowanie zostało przyśpieszone, dzięki czemu przy użyciu szybkiego celowania nie powstaną przerwy. Postawienie pierwszego elementu trwa 0,15 sek., lecz następne elementy stawiane są szybciej (co 0,05 sek.). W połączeniu ze schematem „Budowniczy Pro” daje to graczom dość czasu na wybór i obrót/edycję elementu przed jego postawieniem.

Wspomaganie celowania w trybie edycji
Podczas zmiany budowli w trybie edycji przy pomocy kontrolera włącza się wspomaganie celowania, które przyciąga celownik w stronę najbliższego pola. Dąży ono również do zatrzymania celownika na edytowanym elemencie. Niestety nie wszystkim ta opcja pasuje i udostępniono opcję wyłączenia wspomagania celowania w trybie edycji.

Własne przypisania
Jak wiemy producenci Fortnite działają długofalowo i chcą zapewnić jak najwygodniejszą grę na konsoli, a to oznacza zapewnienie możliwości gry w oczekiwany przez nas sposób. Badana jest możliwość przypisania czynności do dowolnie wybranych przycisków, a także inne aspekty sterowania, np. zmiany przypisania osi drążków. Nie wiadomo jeszcze, kiedy to zostanie wprowadzone.

fortnite bojowy pro2

Powtórki

W ramach przygotowań do Meczu Gwiazd Pro-Am na targach E3 programiści ciężko pracują nad usprawnieniem systemu powtórek.

Opracowywane są nowe opcje kamery, pozwalające jej krążyć wokół wybranego punktu, a także automatycznie śledzić akcję poprzez kierowanie kamery na grupy graczy zamiast na pojedyncze osoby.

Poprawiony zostanie również widok mapy w powtórkach, aby poprawić funkcjonalność listy uczestników, a do znaczników graczy na mapie dodać trajektorie lotu pocisków. Dodatkowo nazwy graczy, nie będą zachodzić na siebie. Dodano również tryb widzenia przez ściany.